jeden komentarz

Wezuwiusz – „Pogromca Pompejów”

Opublikowano: Listopad 27, 2013

wezuwiusz
Wezuwiusz to wulkan górujący majestatycznie nad Zatoką Neapolitańską. Wznosi się on na wysokość 1281 m n.p.m., a jego wierzchołek stanowi krater o średnicy ok. 600 m i głębokości ponad 200 m. Najsłynniejsza erupcja tego wulkanu miała miejsca 24 sierpnia 79 r. n.e. – popioły i pyły wulkaniczne zasypały wówczas Herkulanum, Pompeje i Stabie. Od tamtego czasu Wezuwiusz wybuchał jeszcze około 40 razy, po raz ostatni w roku 1944.

Ponieważ tegoroczne wakacje spędziłem na południu Włoch (więcej szczegółów w artykule: Sorrento – cytrynowa kraina), zdecydowałem się zrealizować swoje kolejne turystyczne marzenie – postanowiłem wspiąć się na drzemiący wciąż Wezuwiusz.

W stronę krateru

Swoją wycieczkę rozpocząłem ze stacji Ercolano Scavi (z Piano di Sorrento dojechałem tam pociągiem linii Circumvesuviana – przejazd zajął ok. 40-50 minut, koszt: 3 Euro; dojazd z Neapolu zajmuje jakieś 20 minut).

Bus Wezuwiusz 4x4Droga na szczytPumeks w ogromnych ilościach w drodze

Podobno istnieją jakieś tańsze możliwości dojazdu do bram Parku Narodowego Wezuwiusz, nam jednak bardzo zależało na czasie (tego samego dnia zaplanowaliśmy jeszcze zwiedzanie Pompejów), dlatego od razu po wyjściu ze stacji kolejowej udaliśmy się do biura prywatnego przewoźnika (nie sposób go nie zauważyć) i zakupiliśmy odpowiednie bilety na przejazd i wstęp na teren parku (łączny koszt: 20 Euro). Dosyć szybko zebrała się grupka chętnych turystów i już po chwili wyruszyliśmy w kierunku wierzchołka wulkanu. Prowadząca tam droga okazała się wąska i kręta, ale Alfonso, nasz kierowca, zdawał się nie zauważać żadnych trudności – wiozący nas terenowy bus 4×4 piął się w górę wręcz w brawurowy sposób. Przy okazji zachęcam, by pasy bezpieczeństwa zapiąć od razu po zajęciu miejsca w takim pojeździe…

krater wulkanuczerwone skały to efekt siarkiTrasa widokowa wzdłuż krateru

Na szczycie wulkanu

Kiedy dojechaliśmy do celu, ustaliliśmy z kierowcą godzinę powrotu i wolnym krokiem skierowaliśmy się w stronę szczytu (spacerkiem: 15 min. drogi).  Podejście okazało się całkiem łagodne i nie wymagające większego wysiłku. Warto jednak pamiętać o pełnych butach (chodzenie po pumeksie i brodzenie w piasku wulkanicznym nie należy do najprzyjemniejszych) i cieplejszym swetrze lub kurtce przeciwdeszczowej – im wyżej, tym większe prawdopodobieństwo pogorszenia pogody.

Widok krakteruWidok na półwysep SorrentoWidok na zatokę Neapolitańską

Spacerując wzdłuż krawędzi krateru, podziwiać można cudowny, księżycowy krajobraz. Przy dobrej pogodzie fantastyczne są też same widoki ze szczytu – zobaczyć można wybrzeże Sorrento, Neapol i Zatokę Neapolitańską, a także wyspy Capri i Ischię.

Jedna myśl na temat “Wezuwiusz – „Pogromca Pompejów””